Johdanto zeniläiseen organisaatioiden suunnitteluun, toimintaan ja menestykseen

Tämä on johdanto-osa kolmeosaiseen artikkelisarjaani, joka perustuu Robert M. Pirsigin kirjaan  ”ZEN ja Moottoripyörän kunnossapito”. Tuossa bestselleriksi muodostuneessa teoksessaan hän tutkii arvoja ja laatua zeniläisestä näkökulmasta.

Ensimmäisessä osiossa ZEN ja organisaation laatu on pohdintaa laatu-käsitteestä Pirsigin metafysikaalisesta näkökulmasta tarkasteltuna. Toisessa osiossa pureudun ihmisten erilaisuuteen laadun näkökulmasta otsikolla ZEN ja ihmiset organisaatiossa. Kolmasosa käsittele sitten moottoripyörän kunnossapidon assosioimana organisaation suunnittelua, kehittämistä ja kunnossapitoa otsikolla ZEN ja organisaation kunnossapito.

Kiva kun olet mukana tällä pienellä Robert M. Pirsigin innoittamalla ”moottoripyörämatkalla”.

Miksi ”ZEN ja Moottoripyörän kunnossapito” -kirjasta tuli Bestseller

Robert M. Pirsig (1928-2017) teki vuonna 1968 silloin 11-vuotiaan poikansa Chrisin kanssa moottoripyörämatkan Honda Super Hawk -moottoripyörällään Minnesotasta San Franciscoon ja takaisin.

Vuonna 1974 Pirsig kirjoitti tuosta matkastaan ja siihen nivoutuvista pohdinnoistaan kirjan ”ZEN and the Art of Motorcycle Maintenance”, joka on käännetty suomeksi nimellä ”ZEN ja Moottoripyörän kunnossapito”. Siitä muodostui maailmanlaajuisesti jo yli miljoonaa kappaletta myynyt bestseller, ei moottoripyörän kunnossapidon tai moottoripyörämatkailun näkökulmasta vaan sen ”An Inquiry Into Values” – Arvo ja Laatu -käsitettä tutkiskelevasta, metafysikaalisesta lähestymistavasta johtuen.

Omakohtainen, hämmentäväkin lukukokemus

Luin tämän kirjan ensimmäisen kerran 90-luvun puolivälissä niin moottoripyöräharrastajana kuin aloittelevana laatujohtamisen opiskelijanakin. Moottoripyöräharrastajan näkökulmasta kirja tuotti pettymyksen. Siinä ei ollutkaan tarkkoja huolto-ohjeita miten sytytystulpat puhdistetaan tai venttiilit tasataan.

Arvo- ja laatu-näkökulmasta Pirsigin lähestymistapa taas oli minulle ajoittain niin korkealentoista filosofista pohdiskelua, että lukeminen oli usein jäädä kesken.

Kokemukseni organisaatioiden laadulliseen kehittämiseen oli tuolloin vielä kovin ohut. Kun nyt jo yli 30 vuoden kehittämisen kokemuksella luin tuon kirjan uudelleen, koin aivan uudenlaista valaistumista.

Voin vain harmitella miten paljon enemmän minulla olisikaan ollut vuosien mittaan annettavaa, jos olisi jo aiemmin osannut sisäistää kaiken tuon viisauden mistä tuossa kirjassa kirjoitettiin.

Vasta nyt ymmärrän tuon teoksen neroutta ja pystyn ymmärtämään, mitä zeniläisyydellä siinä ja "organisaatioiden kunnossapidossa" tarkoitetaan.

Laadun metafysiikkaa matkakertomuksen muodossa

Tässä Zen ja moottoripyörän kunnossapito -kirjassaan hän tarkasteli laadun metafysiikkaa matkakertomuksen muodossa. Pirsig opetti aikoinaan retoriikkaa, luovaa kirjoittamista ja laatua Illinoisin yliopistossa Chicagossa. Se oli hänen tutkielmansa alku ihmisen ajatteluun ja kokemuksien taustalla olevia käsitteellisiä järjestelmiä kohtaan.

Metafysiikka on olevaisen olemusta ja perussyitä tutkiva filosofian haara. Sitä luonnehditaan Aristoteleen ensimmäiseksi filosofiaksi. Metafysiikka nähdään perinteisesti mielestä riippumattomien maailman piirteiden tutkimisena, tutkimuksena ihmisen ajattelun ja kokemuksen taustalla olevia käsitteellisiä järjestelmiä kohtaan. (Wikipedia).

Tämä kuulostaa ensikuulemalta hieman kaukaa haetulta pehmoilulta kun nykyään edelleen laatukäsitteeseen niin vahvasti kytketään erilaisia ns. laatuihmisille ja -konsulteille tuttuja teknisiä käsitteitä kuten tehdasfysiikka ja Lean Six Sigma. Nuo laadun hallinnan ja kehittämisen työkalut ovat äärettömän tehokkaita, mutta teknisiä ja puhtaasti koviin faktoihin perustuvia lähestymistapoja laatuun.

Löytyykö totuus laadusta Aristoteleen filosofioista?

Kirjassaan Pirsig kuvaa miten hän opetustyössään ensin kieltäytyi määrittelemästä laatua. Laatu tuntui hänelle kovin mystiseltä käsitteeltä kun sitä kaikesta irrallisena esineenä tai ilmiönä ei olisi ollut olemassa. Miten sellaista voi määritellä mikä on kaikkialla, mutta ei missään.

”Jos et pysty määrittelemään sitä, mistä päättelet että se on olemassa?”

Tutkiskelussaan yhdessä opiskelijoidensa kanssa hän pohti miten laatu liittyy kaikkeen. Ei ole olemassa mitään, jos ei ole laatua. Kaikki valinnat tehdään laadun perusteella, sillä tunteella, joka saa tekemään valinnan. Jos laatua ei ole, niin asioilla ei ole mitään merkitystä. Onko siis evoluutiokin todiste laadusta.

Laatua etsiskelevissä pohdinnoissaan hän koetti ensin kieltää sen olemassaolon ja poistaa laadun meidän tuntemastamme maailmankuvauksesta.

Häviääkö taide, jos ei kyetä arvottamaan hyvää ja huonoa. Onko sinfonioille käyttöä, jos levysoittimen kohina on yhtä hyvää. Kukaan ei ymmärtäisi vitsejä kun hyvän ja huono huumorin välillä ei olisi eroa jne. Elämästä ei tulisi juurikaan elämisen arvoista. Kaikki olisi yksioikoista ja tylsää.

”Näyttää siltä, että sana arvoinen liittyy vahvasti laatuun.”

Ehkäpä arvoja kannattaakin tutkiskella vähän syvemmältäkin, myös nykypäivän organisaatioissa, joissa laatua halutaan kokonaisuutena parantaa.

Tässä yhteydessä Pirsig värittää vielä kuvaa laaduttomasta maailmasta vertaamalla sitä spartalaisuuteen ja kommunismiin, silloiseen neuvostovenäjään ja sen satelliitteihin, joissa kaikki tasapäistetään. Millaista se laatu on, jossa kaikki on yksioikoista.

Oma tutkimusmatkani arvojen ja laadun maailmaan

Pirsigin "ZEN ja Moottoripyörän kunnossapito" -kirjan matkakertomuksen muodossa tapahtunut filosofointi loi minulle assosiaation, mielleyhtymän tämän Pirsigin laadun laadun määrittelyn soveltamisessa muissakin yhteyksissä kuin retoriikassa tai moottoripyörän kunnossapidossa. Nämä omat pohdintani soveltavat Pirsigin filosofioita niin elämään itseensä kuin yritysten ja muidenkin  organisaatioiden olemassaoloon, niiden kilpailukyvyn kehittämiseen ja menestyksen ylläpitämiseen.


Artikkeli jatkuu:

Laatua organisaation näkökulmasta tarkastellaan tämän blogisarjan seuraavassa osassa 2/3 ZEN ja organisaation laatu.

Kiitos kun osallistuit tämän lukemalla. Toivottavasti se antoi sinulle jotain uusia sytykkeitä tähän aiheeseen. Mielelläni kuulisin sinulta palautetta. Kiitos siitä, jo etukäteen!

Seppo Mattila

Seppo Mattila

Toimitusjohtaja, Organisaatioarkkitehti, QL Partner, Kuopio
  • Organisaatioarkkitehtuurit
  • Lean-johtamisfilosofia
  • ISO-standardointi, EFQM-arviointi
  • Laatu-, toiminta- ja johtamisjärjestelmät