Oho – Löysikö Ohno Toyotan menestyksen avaimet supermarketista?

Toyotan pääinsinööri Taichii Ohno sai 50-luvulla tehtäväkseen kehittää ja tehostaa autotehtaansa tuotantoa. Etsiessään ratkaisua hän matkusti Yhdysvaltoihin tutustumaan sikäläisten autonvalmistajien tuotantotapoihin. Vieraillessaan aivan toisen alan yrityksessä Memphisissä, jo v. 1916 perustetussa supermarket Piggly Wigglyssä Ohno teki huikean oivalluksen, joka tulisi muuttamaan maailmaa.

Piggly Wigglyn supermarketissa asiakas sai juuri sitä mitä halusi, juuri silloin kun halusi ja sellaisen määrän kuin halusi. Ohno huomioi miten myymälässä tuotteita tarjottiin asiakkaille itsepalveluna vain tarpeeseen. Asiakkaan tarve ohjasi myymälän toimintaa, jota ohjattiin hyllyssä olevien tuotteiden määrästä ja lisäystarpeesta viestivällä ohjauksella. Tämä perustavanlaatuinen havainto oli Ohnon Just-in-Time ja Kanban -menetelmien perusta.

Piggly Wigglyssä asiakkaat saivat palvelumyymälöistä poiketen kulkea myymälän läpi omaan tahtiinsa ja keräämään tavaransa itse. Asiakkaat tulivat sisään myymälään kääntöportin kautta ja kävelivät osastoihin jaoteltujen käytävien läpi nähdäkseen tuotevalikoiman tuotteet, jotka myytiin pakkauksissa. Pakkauksien ja tuotemerkkien tunnettuus tuotti välittömästi lisäarvoa yrityksille ja kuluttajille.

Jo vuonna 1937 siitä tuli myös ensimmäinen yritys, joka innovoi ja tarjosi ostoskärryjä asiakkailleen. Asiakkaat valitsivat tavarat ostoskärryihinsä jatkaessaan myymälän läpi kassalle.

Kaikki nämä jo 1920 ja 1930 -lukujen innovaatiot pienensivät kustannuksia ja kauppa pystyi alentamaan hintojaan. Piggly Wigglyn itsepalveluun perustuvalla vähittäismyyntimallilla on ollut valtava vaikutus sekä modernien supermarkettien että tuotannollisten yritysten kehittymiseen Toyotan tapaan.

Toyota Production System todella syntyi supermarketissa

Tämä johti vastaavaan toimintatapaan Toyotalla, jossa kokoonpantavat osat tuodaan prosessiin juuri oikeaan aikaan ja oikeamääräisenä (Just In Time). Tämä yksinkertaisti prosessia, loi tehokkuutta ja säästi varastoihin sitoutuvia resursseja.

Tämä oli Ohnon supermarketoivallus on yksi Toyotan ja myöhemmin lukemattomien muidenkin organisaatioiden menestyksen salaisuus.

Tämä Supermarkettien Lean-toimintamalli on nyt sinunkin organisaatiosi saatavilla

Innovoimme Toyota Way -toimintamalliin lisää Lean-filosofian arvon tuottamiseen perustuvia työkaluja. Otimme mukaan kokonaisuuden johtamisen ajatuksia systeemisistä malleista. Sovelsimme näitä ideoitamme vuosien mittaan eri asiakasprojekteissa, joiden kokemuksista sitten kehittyi QL Lean Supermarket -konseptimme sinunkin organisaation menestymisen työkaluiksi.

Tutustu QL Lean Supermarketin valikoimaan täällä

Jos kiinnostuit Lean-ajattelun soveltamisesta käytännönläheisesti, niin otapa yhteyttä!

Seppo Mattila

Seppo Mattila

Toimitusjohtaja, Organisaatioarkkitehti, QL Partner, Kuopio
  • Organisaatioarkkitehtuurit
  • Lean-johtamisfilosofia
  • ISO-standardointi, EFQM-arviointi
  • Laatu-, toiminta- ja johtamisjärjestelmät