Laatu ja palvelumuotoilu
Laatu ja palvelumuotoilu ovat kaksi erillistä, mutta myös tiiviisti toisiinsa liittyvää käsitettä. Laatu on arvio tai näkemys jonkin asian sopivuudesta tarpeenmukaiseen käyttöön jollakin asteikolla. Palvelumuotoilu on taas prosessi, jolla tuote- tai palvelu kehitetään tarpeen mukaiseen käyttöön.
Laatu on tarpeeseen soveltuvuuden määre
Laadulla määritellään mitä hyvänsä asiaa, esinettä, tapahtumaa, tuotetta, palvelua tai toimintaa, jotka täyttää käyttäjänsä odotuksia ja vaatimuksia hänen määrittelemällään asteikolla. Laatu voidaan määritellä myös Joseph M. Juranin tavoin yksikertaisesti ”soveltuvuudeksi tarpeen mukaiseen käyttöön – Fitness for Use”.
Kansainvälinen standardointijärjestö (ISO) määrittelee laadun ”kokonaisuuden ominaisuuksiksi, jotka vaikuttavat sen kykyyn tyydyttää ilmoitettuja ja oletettuja tarpeita ”. Yritysten ja organisaatioiden kohdalla laatua voidaan arvioida niiden kyvykkyydestä tuottaa ja toteuttaa menestysstrategiaansa.
Palvelumuotoilu on toimintaa tarpeen tyydyttämisen saavuttamiseksi
Palvelumuotoilu on taas innovointia, suunnittelua, kokeilua, testausta ja pilotointia, jolla jokin muotoilun kohde saadaan toteutettua tarpeen mukaiseen käyttöön ja arvioitavaksi. Laatu ja palvelumuotoilu ovat siis kaksi eri ulottuvuudessa olevaa asiaa. Toinen on toimintaa, jonka lopputulosta voidaan laadullisesti arvioida.
Laadunhallinta syntyy jatkuvan parantamisen PDCA-syklillä
Laatuun liittyy siis aina ensimmäisenä suunnittelu, kuten monelle jo tutussa jatkuvan parantamisen PDCA-kehässä on määritelty. Plan on suunnittelua. Do on suunnitelmien toteuttamista. Check on totetumisen todentamista ja Act on uusien mahdollisuuksien kehittämistä.
Organisaation laatu syntyy suunnittelemalla
Meillä on yli kolmen kymmenen vuoden kokemus laadun suunnittelusta ja arvioinnista yrityksiin ja organisaatioihin.
Viitekehyksiä olemme käyttäneet ISOn (International Organization for Standardization) laadunhallintastandardeja ja eri laatupalkintokriteeristöjä kuten EFQM:ää (European Foundation for Quality Management) ja aiemmin Suomen Laatupalkinnon (SLP) arviointiperusteita.
Näillä työkaluilla voimme auttaa sinunkin organisaation laadunsuunnittelussa saavuttamaan jatkuvaa kestävää menestystä.
Tarpeen mukaan organisaatiosi toiminta voidaan saattaa sertifiointikelpoiseksi tai vaikkapa vain arvioida laaduntuottokykyä Verso-menestysanalyysillämme eri laatupalkintokriteeristöjä hyödyntäen.
Tuotelaatu vaatii myös Palvelumuotoilun
Palvelumuotoiluun suunnitteluapua voimme tarjota vaikkapa leanaamalla ensin uusien tuotteiden ja palvelujen kehitysprosessin.
Tähän meillä on käytössä tehokkaita työtapoja kuten ”Tuplatimantti”-muotoiluprosessi Howspace-alustalla toteutettuna.
laatua ja palvelumuotoilua KEHITTÄVÄT PALVELUMME
Me QL Partnerit voimme kehittää organisaatiosi laatua ja tuote-ja palvelumuotoilua aina organisaatiokohtaisesti räätälöitävien konsultointi-, valmennus-, arviointi- ja coaching-palvelujemme avulla.
KOHTI KESTÄVÄÄ KEHITYSTÄ
Yritykset ja organisaatiot ovat aina toiminnallisia kokonaisuuksia - systeemejä, jossa ihmisten kyky ja mahdollisuudet toimia yhdessä yhteisten tavoitteiden suuntaan ratkaisevat menestyksen.
Meillä on yli kolmenkymmen vuoden kokemus organisaatioiden toiminnan kehittämisestä, arvioinnista (EFQM, ISO, ym.) ja menestykseen valmentamisesta. Uskomme, että voimme auttaa myös sinun organisaatiotasi menestymään.
NYKYTILASTA MENESTYKSEEN
Matka menestykseen jatkuu aina nykytilasta eteenpäin. Kiihdytettäessä vauhtia on hyvä tietää missä ollaan nyt.
Arviointi menestyvien organisaatioiden tunnuspiirteisiin nähden antaa perspektiiviä. Se paljastaa vahvuuksia ja kehityskohteita.
Uskomme, että voimme auttaa löytämään myös sinun organisaatiollesi avaimet menestykseen sopivaa kehittämisen ja arvioinnin viitekehystä käyttäen.
LISÄÄ Osaamista MENESTYKSEEN
Liiketoiminta ja sen osaaminen on laajakokonaisuus. Kehittämämme "superorganisaatioita" jäljittelevän toiminnan kokonaisarkkitehtuurimallin avulla olemme luoneet menetelmän organisaation osaamisen tunnistamiseen ja koulutuksen suunnitteluun.
Asiantuntijamme ovat kaikki alansa huippuja, joten he voivat tuotteistettujen koulutustemme ohella räätälöidä juuri sinun organisaatiosi tarpeeseen sopivan koulutuskokonaisuuden.
SYVENNÄ OSAAMINEN TAIDOIKSI
Valmennus on osallistavaa sparrausta, jolla uudet tiedot ja teoriat juurrutetaan uusiksi käytännön taidoiksi. Valmennuksissamme keskitymme osallistujien ja ryhmien potentiaalin ja oman ajattelun kehittämiseen aktiivisen fasilitoinnin keinoin.
Lähtökohtana on aina organisaation ja yrityksen tavoitteet ja päämäärät, ne taidot, joita organisaatio kulloinkin kehittymiseensä tarvitsee
KEHITY TÄYTEEN MITTAASI
Coaching on henkilökohtaista valmennusta, jonka tavoitteena on tukea ja ohjata valmennettavaa saavuttamaan hänen henkilökohtaisia tai ammatillisia tavoitteitaan. Se on yhteistyöhön perustuva suhde coaching-valmentajan ja valmennettavan välillä.
Coaching rohkaisee valmennettavaa ottamaan vastuun omasta oppimisestaan, työstään, kehityksestään ja päätöksenteostaan. Se on valmennusprosessi, joka keskittyy valmennettavan omiin voimavaroihin, vahvuuksiin ja ratkaisuihin, ei ongelmien syventämiseen.
INSPIRAATIOITA JA MOTIVAATIOTA KAYNOTE-PUHEENVUOROISTA
Keynote-puheenvuoro toimii hienosti johdantona tilaisuuden teemoihin ja auttaa yleisöä hahmottamaan paremmin, mikä on tapahtuman keskeinen viesti. Asiansa tunteva keynote-puhuja inspiroi ja motivoi tilaisuuteen osallistuvia.
Keynote-puhuja tuo mukanaan syvällistä tietoa ja asiantuntemusta aiheesta, josta hän puhuu. Tämä voi auttaa osallistujia ymmärtämään teemoja paremmin ja tuo uusia näkökulmia sekä ideoita niin omaan työhön kuin henkilökohtaiseen kehitykseenkin.
QL LEAN SUPERORGANISAATIO
”Superorganisaatiot toimivat kuin organismit, koostuen monista itsenäisistä yksiköistä tai yksilöistä, jotka työskentelevät yhdessä saavuttaakseen yhteisen päämäärän."
Superorganisaatioille on ominaista, että jokainen yksilö ajattelee, toteuttaa yhteistä missiota, päättää ja johtaa itseään yhteisön arvoja, sovittuja toimintatapoja noudattaen kohti yhteisesti jaettua visiota.
QL Verso -menestysanalyysi
Organisaatioiden ja yritysten liiketoiminnan laadun nykytilaa analysoiva, arvioiva ja auditoiva digitaalinen tuoteperhe.
Se soveltuu kaikenkokoisille organisaatioille kehittämisen aloittamisen ja todentumisen työkaluksi.
QL Rahoitusnavigaattori
Organisaatioiden ja yritysten kehittämisen rahoituskanavien löytämiseen kehitetty AI-pohjainen konsultointipalvelu.
QL Rahoitusnavigaattori on jatkumoa QL Verso -menestysanalyysin tunnistamien kehityskohteiden kehitysprojektisuunnitteluun ja rahoittamiseen
QL Virtaviivaista prosessit -valmennus
Tässä valmennuksessa tunnistetaan organisaation kaikki arvoa tuottavat prosessit ja luodaan niistä uudistunut toiminnallinen kokonaisarkkitehtuuri.
Organisaation koko arvoa tuottava toiminta muotoillaan yhdessä uudella visuaalisella, ymmärrettävällä tavalla. Erinomainen aloitusvalmennus ISO 9001 -laatujohtamisstandardin hyödyntämisessä.
QL Laatupassi – onnistumisen ajokorttivalmennus
Koko henkilöstölle laatuajattelun ymmärtämiseen suunniteltu peruskoulutus.
Koulutuksen osallistumisen jälkeen jokainen osallistunut ymmärtää laadun ja jatkuvan parantamisen (Kaizen) merkityksen organisaatioin kilpailukyvylle.
QL Lean Card – valmennusohjelma
Koko henkilöstölle suunnattu valmennusohjelma Lean-ajattelun perusteista ja filosofioista käytännön toteuttamiseen.
Lean on arvon tuottamisen maksimointiin perustuva ajattelutapa. Jokaisen on hyvä ymmärtää, mikä on oleellista ja arvoa tuottavaa ja mikä vain toimintaa haittaavaa ajan ja resurssien tuhlausta - hukkaa.
QL KASVA LÄHIJOHTAJANA -VALMENNUS
Esihenkilöinä aloitteleville ja työurallaan eteneville työntekijöille suunnattu valmennus. Antaa hyvät lähtökohdat lähijohtajan työssä onnistumiselle.
Koko organisaation johtamiskulttuuri kehittyy, kun osallistujat tuovat uusia näkemyksiä yritykseen tässä valmennuksessa opittujen taitojen ja oivallusten myötä.
QL ONNISTU TYÖSSÄSI -VALMENNUS
Valmennuspolkuun osallistuva saa henkilökohtaisen valmennusmatkan omista vahvuuksista sekä analyysin oman toimen keskeisistä tehtävistä. Samalla organisaation toimenkuvat selkeytyvät ja hukkatyö vähenee.
Organisaation henkilöstön osaamisen hyödyntämättä jättäminen on pahin hukka, joka lisää viiveitä, virheitä ja vaihtelua työsuorituksissa. Tästä aiheutuu valtavasti kustannuksia organisaatiolle.
QL Tuloksellinen myynnin johtaminen -valmennus
Tämän valmennuksen avulla organisaatio tehostaa myyntityön tehokkuutta ja tuloksellisuutta.
Kehitetty organisaatioille, jotka haluavat lisätä myynninjohtamiseen ja asiakkuuksien hoitoon jämäkkyyttä sekä luoda näihin systemaattiset ja tulokselliset toimintatavat. Kokonaisuus auttaa myös myyjiä saavuttamaan myyntitavoitteensa.
QL Menesty myyntityössä -valmennuspäivä
Valmennuspäivän aikana osallistuja saa henkilökohtaisessa myyntityössä onnistumiseen tarvittavat tiedot ja taidot. Kaikki meistä osaavat myydä ja tämä päivä antaa siihen onnistumisen eväät!
QL ISO 9001 Johtamisen pelikirjana -koulutuspäivä
Tämä Kick Off -päivä viitoittaa tietä sille, miten uuden ISO 9001:2015 -standardin soveltamisella tehdään edistysloikka kilpailukyvyssä ja sovelletaan sen keskeisiä sisältöjä lean-ajattelun näkökulmasta.
Tärkeä päivä etenkin organisaation johdolle ja muille avainhenkilöille kun laatu- tai johtamisjärjestelmää ollaan päivittämässä tai rakentamista aloittelemassa.
QL ISO 14001 Ikkuna kestävään kehitykseen -koulutuspäivä
Tämä kestävän kehityksen koulutuspäivä tarjoaa osallistujille avaimet siihen, miten tämän täysin muuttuneen standardin avulla voidaan tehdä todellinen vastuullisuusloikka ympäristönäkökohtien huomioimiseen ja kestävään kehitykseen.
Tärkeä päivä etenkin organisaation johdolle ja muille avainhenkilöille kun ympäristönäkökohtien huomiointia ollaan integroimassa laatu- tai johtamisjärjestelmään.
QL Laadun Portaat yrittäjän digikäsikirja -alusta laatujärjestelmälle
Tämä on Suomen yrittäjien Laadun Portaat -työkirjan päivitetty kehittämisen työkalu PK-yrityksille, joka opastaa luomaan käytännöt menestyvälle toiminnalle ja johtamiselle.
Loogisesti ja systemaattisesti etenevä digitaalinen työkirja innostaa tarvittaessa koko henkilökunnan kehitystyöhön. Täysi ISO 9001:2015 yhteensopivuus mahdollistaa myös laatusertifioinnit pienillekin yrityksille.
Työkirjaa voi hyödyntää itsenäisesti tai konsultin sparraamana.